Dammet har lagt sig

Tiden går verkligen fort! Har redan gått fyra månader sedan jag flyttade hemifrån, och det går faktiskt riktigt bra! Har inte hänt så speciellt mycket förutom det gamla vanliga.
Har klarat alla tentor jag skrivit hittills och har bara en kurs kvar, och därmed bara en tenta till att klara av! Kursen är dock rätt stor på 15 hp och pågår i två månader. Men å andra sidan är den väldigt intressant och handlar om gener och signaler, samt om olika modellorganismer man använder inom forskningen.
Men även om jag är otroligt intresserad av det jag studerar just nu så har jag börjat fundera på om forskning verkligen är något jag vill hålla på med. Att forska i sig verkar riktigt roligt, men det är vägen dit som är jobbig. Tydligen så måste man ta kandidatexamen (3 år), masterexamen (2 år) och slutligen doktorera som även det tar ett antal år.
Förutom att forska på DNA och läkemedel så har jag faktiskt funderat på att läsa rättsmedicin. Trodde att jag skulle vara tvungen att hoppa av programmet för att gå ett annat program. Men tydligen så kan jag läsa kandidatprogrammet i molekylärbiologi (3 år) för att sedan läsa ett masterprogram i forensisk vetenskap (2 år). Däremot är den utbildningen i Uppsala, men två år verkar inte så farligt länge att vara borta från Göteborg.
Men det är först om två år som jag kan söka till denna utbildning och det kan ske mycket på den tiden, så jag får väl se vad jag bestämmer mig för att göra.
Är i vilket fall som helst glad över att jag redan nu, som 19 åring, har hittat det jag vill hålla på med i resten av mitt liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0