Bioinformatik

Bioinformatik är verkligen inte min grej! Visst, det är bra att ha, och det finns massvis av jobb inom det. Men herregud vad tråkigt, och jobbigt det är! 
Föreläsningarna är rätt så långtråkiga, med eviga "slides" om hur vissa databaser fungerar och hur man använder dem. Det värsta är sedan när man själv ska använda dem, under s.k "practicals"; motsvarande laborationer, fast man sitter vid datorn istället. Man får ett antal uppgifter, med länkar till olika databaser. Uppgifterna är oftast att man med hjälp av de olika databaserna ska ta fram olika slags information om en gen, organismen, hela genomet, homologer, proteiner etc. Det finns hur mycket olika saker som helst att göra! Men det är jobbigt och man tappar lätt bort sig. Man måste dessutom lära sig att förstå alla olika förkortningar och hur databasen fungerar. 
 
Jag och min labbpartner försöker oftast genomföra dessa practicals innan vi har dem, bara för att slippa sitta i timmar i en trång datasal med dålig luft. Jag ska träna idag och slutade vid 3 så jag stannar kvar i skolan tills dess. Har till och med mig mat som jag ska äta innan träningen. Hade tänkt börja med att göra vår practical, men damn vad komplicerad den är! Oftast uppdateras databaser med jämna mellanrum så det man ska hitta på en sida, med uppgifter från förra året, brukar inte finnas. Men antar att det bara är att kämpa på... 
Lägger upp en bild som visar lite hur det kan se ut på en databas. Detta är från GENSCAN med en DNA sekvens på över 30 000 baspar. Man söker på "arabidopsis" och sedan "vertebrae" för att jämföra "outputs" som är olika "predictions". Ja, jag vet, jag förstår inte heller särskilt mycket av det... 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0