Gammalt!

Detta blir ett nördinlägg. Men sådant gillar vi! 
 
Jag har börjat kolla på Doctor Who som kom ut på 60-talet! Alltså de allra första avsnitten, och ska försöka ta mig igenom från början till slut. Första doktorn spelas av William Hartnell. Jag har ännu bara sett 5 avsnitt, men första inkarnationen av doktorn verkar vara en lite sur och grinig äldre man. Det kanske ändras senare, det vet jag inte riktigt än, men spännande är det allt!
 
Avsnitten är 25 minuter långa och i första säsongen finns det 42 avsnitt. Det finns även 26 säsonger, i dessa är inte säsongerna från 2005 inräknade. Och totalt finns det även 799 avsnitt. 97 saknas dock. Så det är en hel del att kolla på! Serien kom ut -63 och är svartvit. De hade inte alls den upplösningen vi har idag och det är nästan jobbigt att kolla på serien på grund av det. Svartvitt och suddigt. Ljudet är inte heller det bästa. Det känns ändå som en typiskt "gammal" serie vilket är riktigt mysigt. Däremot var de inte så superbra att filma på den tiden, eller att klippa i filmerna. Vissa ljud är fördröjda och kommer inte riktigt där de ska. Kvinnorna framställs dessutom som mesiga. De skriker seriöst hela tiden och börjar gråta för ingenting. Männen är däremot starka och skriker minsann inte! Men, som sagt. Allt detta beror på att serien kom ut på 60-talet och det var en sådan syn man hade då (den synen finns dock tyvärr kvar än idag). Man hade inte heller kommit lika långt som vi har gjort idag med produktionen av våra serier och filmer. Jag tycker iallafall att det är spännande och mysigt att kolla på dessa avsnitt ändå. Jag vill ta del av hela Doctor Who kulturen. 
 
William Hartnell! Född 1908 och var den första inkarnationen av doktorn 1963-66. Gick tyvärr bort 1975, 67 år gammal. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0