Att vara en flicka

När jag gick i högstadiet, vilket var för 5-8 år sedan skulle vi i vår klass göra ett arbete inom ämnet teknik. Arbetet skulle handla om att man skulle välja en uppfinning och göra en presentation kring den. Om uppfinnarna, hur uppfinningen fungerade etc. Sagt och gjort. Jag och min kompis letade febrilt efter en intressant uppfinnare. Vi ville ha en presentation om en kvinna. Men som många vet så är kvinnliga uppfinnare en minoritet. Vi hittade ingen kvinnlig uppfinnare som det fanns mycket information kring (surprise) och bestämde oss för att göra en presentation om en av de häftigaste kvinnorna i världshistorien; Marie Curie. Vi frågade läraren om det var okej, vilket han sa att det var.
Marie Curie var kanske ingen uppfinnare, men hon var en upptäckare och en enastående forskare. Hon var den första kvinnan att vinna nobelpris, och första person att dessutom vinna två. Vi var engagerade. Letade upp allt om henne! Hur hon gick emot dåtidens krav på kvinnor att stanna hemma och ta hand om husållet. Och vi höll vår presentation. Vi var nöjda och stolta. 
Och sedan kom betygssamtalet. Killarna i klassen som hade snackat om motorer och skiftnycklar fick MVG och VG. Vi två tjejer som hade pratat om Marie Curie och hennes upptäckt av radiumet fick endast godkänt. Varför? Hon var ingen uppfinnare. Vi hade inte följt uppgiften. "Det är egentligen ingen uppfinning". Ursäkta? 
 
För mig är upptäckare och uppfinnare samma sak. Personen som "uppfann" penicillin uppfann egentligen inte det. Han upptäckte det. Och många andra så kallade uppfinningar som uppfunnits genom åren är egentligen bara upptäckter. Marie Curie upptäckte radium och radioaktivitet och hennes arbete har haft stor betydelse inom fysiken och kemin. 
 
Läraren var med andra ord totalt dum i huvudet och korkad. Förmodligen antifeminist. Han hade under hela den tid jag gick i högstadiet något emot kvinnor, och speciellt mig. Han satte alltid ett lägre betyg på mig än på killarna, trots att jag var minst lika bra som dem. Jag var intresserad, engagerad och aktiv på lektionerna. Jag ifrågasatte och var vetgirig. Jag kämpade som ett djur, men till ingen nytta. 
När min pappa senare ringer till min lärare efter att han har satt VG i alla naturämnen, och frågar honom vad det var som saknades svarar läraren: "Tjejer är så flamsiga" och "Hon saknar den analytiska förmågan". Min pappa frågar då om det är något som skolan lär ut eller om det bara är något man ska ha varpå läraren svarar att han inte vet. Och för att de andra tjejerna i klassen är så flamsiga är väl inget jag ska straffas för eller?
 
Och om jag nu saknar den analytiska förmågan som hindrade mig från att få MVG i högstadiet, hur kommer det sig då att jag fick MVG i matte i gymnasiet? Och MVG i biologi? Och MVG i kemi-breddning?
 
Gamla sura gubbar som har något emot starka och smarta kvinnor har jag tröttnat på. 
Jag ska minsann köra upp mitt nobelpris i ansiktet på honom när jag vinner det. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Hasse

Det är bra att du är stark det kommer du långt på!
Men det ligger i generna på många av oss män tyvär att vara översittare mot kvinnor,jag har själv fått krypa till korset och be om ursäkt för mitt beteende :(
Det är ett beteende som jag inte lägger märke till men jag håller på att bättra mig.
Och du är väldigt söt! ;)

Svar: Jo, klart det är en del av genetiken. Men det är detsamma som att vi kvinnor får utbrott lite hur som helst i samband med menstruationscykeln. Genetiken är dock aldrig en ursäkt. Man gör fel, men tillslut så lär man sig att "handskas" med sina gener, se att man har gjort fel, be om ursäkt och gör det inte igen. Problemet med många är dock att de aldrig ser att de gör fel. Och därmed aldrig lär sig.
Chaiel

2013-09-08 @ 14:41:07
Postat av: Per

Bravo - MVG på den artikeln !
Men, det är faktiskt stor skillnad mellan upptäckter och uppfinningar.
Nån sa
forskare upptäcker det som redan finns
men ingenjörer gör det som ingen gjort förut.

Svar: Både ja och nej! De går på sätt och vis in i varandra. En person som har kommit fram till en lösning är oftast inte bara en upptäckare, eller bara en uppfinnare. Ofta behöver man använda sig av båda delarna. Och sedan beror det självklart på vad det är man upptäcker/uppfinner. Många forskare forskar inte heller bara, alltså upptäcker något som redan finns, utan hittar även på sätt att hitta det som redan finns. Löser problem och uppfinner för att upptäcka. Årets nobelpris i kemi är ett bra exempel på det.
Chaiel

2014-01-29 @ 08:23:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0