Skola!

Varit på plats i skolan sedan halv 8. Har både sökt jobb och försökt läsa artiklarna som jag äntligen fått tag på. Och de är svåra att läsa! Önskar att det var superlätt att läsa igenom dem och förstå allt, men tyvärr så gör jag inte det. Sitter även och väntar på min klasskamrat som ska komma om en stund. Vi ska ju ha redovisningen tillsammans, nästa vecka, så dags att börja diskutera redan nu! 
Senare idag ska jag även ha labb, igen. Tror dock att den kommer vara rätt jobbig även om den är kort. Vi ska nämligen plocka bakterier från 400 olika kolonier och göra "patches" på agarplattor. Eftersom vi är två som jobbar ihop blir det 200 var. Och det ska få plats 50 på 4 plattor. 8 plattor totalt...Får väl se hur det går! 
Labben igår var rätt rolig också, även om jag var dödstrött när vi slutade, halv 2. Dagen innan hade vi fått en uppgift att smeta ut bakterier på en agarplatta med målet att få singelkolonier. Inte det lättaste alltså! Men det gick, och vi fick se resultatet igår. När jag kom hem tog jag ut hundarna och somnade. Sov i två timmar. Helt sjukt att jag ska bli så trött när det blir lite mörkare ute. Blä. Orkade inte konditionsträna heller, körde intervaller på crosstrainern som uppvärmning en liten stund bara innan jag tränade rygg och biceps. Träningsvärken kommer väl senare idag...
 
Ser ut som mögel, men det är fakiskt E.coli bakterier. Anledningen till att de är gröna/blåa är för det på plattan finns X-gal (galaktos med en färgmolekyl bunden). Man använder det för att se om man har lyckats sätta in en gen, eller helt enkelt lyckats förstöra en gen också... Med andra ord lyckats mutera! Om bakterien fortfarande uttrycker ett enzym, beta-galaktosidas kommer kolonierna bli blå, eftersom att de då kan bryta ner x-gal och färgmolekylen blir synlig. Om cellerna blir vita kan de inte bryta ner x-gal. Man vet då att deras enzym beta-galaktosidas inte fungerar, denna bakterie är då muterad. 
 
 

Kommentarer
Postat av: fanny

Hej!
Jag har nyligen skaffat mig en träningsblogg. Vore kul om du ville kika in och kanske lämna en kommentar för att få igång min blogg!
Kram

2013-11-13 @ 12:43:29
URL: http://www.nattstad.se/fightforfit

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0