Microtubuli-plugg!

Haft föreläsning idag som handlade om microtubuliner. De är en del av cytoskelettet som håller cellens struktur, men som också är cellens "motorväg" där olika proteiner som dynein och kinesin transporterar ämnen eller organeller. Föreläsningen handlade dels om hur microtubuli är uppbyggt men också hur det fungerar och varför det behövs. Det jag älskar i föreläsningar är när olika sjukdomsområden tas upp. 
 
På microtubulin finns det proteiner som heter MAPs och Tau. De kan vara i olika längder och sitter mellan microtubulin och bestämmer helt enkelt avstånden mellan dem. Hos personer som har Alzheimer's är Tau överuttryckt. Det uttrycks helt enkelt för mycket, vilket gör att inga motorproteiner kan transporteras på microtubulin. Cellen kommer då att hyperfosforylera Tau som ramlar av microtubulin. Problemet är dock att alla Tau ramlar av. Ett protein som heter katanin kommer då att bryta ner microtubulin eftersom att den är helt oskyddad. Resultatet av det hela blir celler med nedbrutna microtubulin och ihopklumpade Tau proteiner. Vad det är som är huvudorsaken till Alzheimer's vet man inte riktigt än, om det är nedbrutna microtubulin eller Tau aggregat. Men ingen av dem är väl riktigt bra. Det resulterar iallafall till att cellerna dör.
 
Denna funktion, att fosforylera Tau och sedan bryta ner microtubulin är något som cellerna i kroppen redan använder, men som är mycket kontrollerat. Kroppen behöver göra det för att skapa greningar, som exempelvis i axonerna hos nervcellerna. 
 
Tycker det är intressant när man läser om sjukdomar och verkligen går ner på molekylär nivå och får reda på den huvudsakliga orsaken. Jag ville bli läkare när jag var yngre för att hjälpa människor. Men jag insåg senare att det molekylära var mycket mer intressant, och med forskning kan jag fortfarande hjälpa andra!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0