Mikroskops-kik!

Gick på föreläsningen idag trots att jag är råförkyld. Vill verkligen inte vara det igen! Blir ingen träning den kommande veckan, men är förhoppningsvis frisk till nästa vecka. 
Föreläsningen var lite förvirrande idag. Den handlade om chaperones, och om heat shock proteinet Hsp70. Detta protein aktiveras under stress (som cellen utsätts för, exempelvis höjd temperatur) och förhindrar att andra proteiner denaturerar och aggregerar. Har läst om detta innan, men just det hon snackade om var lite virrigt och svårt att förstå. Får läsa på det där på egen hand! 
Efteråt hade vi "rast"/lunch i 1 timme och 40 minuter innan vi skulle kolla på de celler vi hade färgat in i torsdags. Till två av proverna hade två olika droger tillsatts som påverkar actinet eller tubulinet. Detta kunde vi se i mikroskopet. Jag tycker sådant är så otroligt häftigt! Medan andra är intresserade av de stora sakerna i världen så är jag intresserad av det lilla. Det minsta lilla som man inte ser med blotta ögat. Jag känner mig så otroligt barnslig/nördig när jag kollar i mikroskopet och säger "woooow!". Förundras varje dag hur litet, men samtidigt stort allt är i kroppen, och hur bra det fungerar. Vilka smarta lösningar det finns! Livet är med andra ord otroligt häftigt och coolt! Måste erkänna att den huvudsakliga anledningen till att jag studerar molekylärbiologi inte är min vilja att få ett jobb, utan är för att jag är intresserad av det. Sedan att man kan jobba med det sen, i resten av sitt liv, det är bara ett plus i kanten!
Rött är för tubulin och grönt är för actin. De två första bilderna visar provet som inte var behandlat. De två sista bilderna visar en av de prover som var behandlat. Man ser rätt tydligt att cellerna på de två understa bilderna inte mår så bra...
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0