Studying...

Ligger i sängen med datorn och mitt block och försöker plugga. Läser de artiklar jag har hittat som förklarar mekanismen hos biologiska klockor men det är så svårt att läsa, förstår och koncentrera sig. Får läsa om samma mening flera gånger för att förstå vad det handlar om. Riktigt jobbigt! Men jag gör en tankekarta samtidigt som jag läser. Skriver upp viktiga proteiner och deras relationer med varandra. Det, och även stödord. Och nu syftar jag på enskilda ord. Inga meningar. Problemet när man läser artiklar och ska skriva om ett ämne är att man läser och skriver om meningarna i sitt arbete. Det allra bästa är att sätta sig in i ämnet, förstå och lära sig vad det handlar om. Först då kan man skriva ett arbete. Man ska inte ens ha artiklarna öppna för att kolla något man inte kan. Man ska bara skriva det man själv förstår och förklara det på ett bra sätt. Och kan man inte förklara det på ett bra sätt så förstår man inte själv. Att skriva upp samband och stödord hjälper mig att förstå och lära mig. Speciellt nu när det är på en såpass hög nivå. Men det fungerar såklart på "lägre" nivåer också, som arbeten i högtadiet och gymnasiet med. 
 
Har druckit kaffe nu på morgonen men piggnar inte alls till av det. Blir bara kissenödig. Nu dricker jag en monster, energidryck. Vet att det inte är superbra att dricka energidrycker. Hög koffeinhalt, socker, kolsyra... Men jag måste verkligen vakna till! Den höga koffeinhalten är det enda som kan kicka igång min hjärna så att jag kan koncentrera mig. Men även den gör mig kissenödig så jag får springa på toa stup i kvarten istället. Man får inte glömma att dricka vatten! Inte så bra att bli uttorkad. 
 
Varför blir man kissenödig av att dricka drycker med koffein (och alkohol)?
Både alkohol och koffein påverkar ett hormon, ADH (antidiuretic hormone). Detta hormon hjälper kroppen att hålla kvar vattnet i kroppen. I njurarna finns det porer som joner och vatten kan passera genom. Beroende på hur mycket dessa porer är öppna kan man behålla vattnet i kroppen eller göra sig av med vattnet. Detta kommer från blodet som passerar njurarna. Koncentrationerna av joner, (olika salter), regleras också av njurarna. För hög halt leder till att kroppen släpper ut mer av det. ADH påverkar aquaporinerna i njurarna och ju mer ADH man har ju mer vatten behåller kroppen. Dricker man däremot alkohol och koffein påverkas ADH negativt och nedregleras. Ju mindre ADH man har ju mer öppna är porerna i njurarna och kroppen släpper ifrån sig vattnet som hamnar i urinblåsan och man blir kissenödig. Det är av den anledningen man går på toa stup i kvarten när man är ute och dricker (sedan beror det också av att man dricker mycket vätska). Med urinen försvinner även mineraler kroppen behöver. En bakfylla beror då alltså på; vattenbrist och låg mineralnivå. Men även på att endorfinnivån dagen efter är väldigt mycket lägre än vad den var när man drack. Att många gillar att äta pizza under en bakfylla är för att kroppen gärna vill ha tillbaka de förlorade salterna. Man mår oftast mycket bättre efter att ha slängt i sig en pizza när man är bakfull. 
Många tror att man ska dricka vatten under tiden man dricker alkohol, men det är egentligen onödigt då kroppen släpper ifrån sig allt vatten du dricker just då, när ADH nivåerna är låga. Bättre att dricka vatten när effekten av alkohol har avtagit. Då får man behålla det vatten man har druckit. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0