Hostattacker...

Vi åkte in tidigare till skolan idag för att göra lite olika tester på våra maskar; wildtype och muterade. Wildtype är ju de som är omuterade och de används som kontroll medan muterade har en mutation (logiskt!). Vi gjorde då locomotion test vilket innebär att vi satte över tre maskar på en platta och kollade hur de rörde sig under 30 minuter samtidigt som vi målade ut på baksidan av plattan hur de hade rört sig. Sedan mätte vi den totala längden de hade förflyttat sig på plattan. Kan ju säga att våra muterade maskar hade stora problem att röra sig rakt och de kom inte heller så långt. Det andra testet var ett defecation test vilket innebar att vi helt enkelt kollade på hur maskarna bajsade. En normal mask bajsar i ett intervall på ca 50 sekunder. Vi tog då tiden 3 gånger för tre maskar av wildtype och sedan av de muterade. Man såg rätt tydligt när en wildtype mask bajsade, men det var riktigt mycket svårare att se på de muterade och vi satt i timmar och kollade på maskrumpor...Rolig laboration! Fick en aning ont i ögonen av att sitta och kolla så länge i ett mikroskop, men till slut lyckades vi hitta tre bra maskar med trovärdiga tider. Imorgon har vi som tur är ingen mer labb så vi kommer att börja vid 1 vilket kommer vara skönt. Jag ska dock försöka göra en uppgift kallad för "gene mapping" där jag ska sätta ut olika gener på rätt position i en kromosom som maskar har. Det verkar inte så svårt men jag har inte kollat uppgiften än så får väl se hur bra det går!
 
Angående förkylningen så blir jag bättre för varje dag som går men jag har fortfarande problem med min hosta och det är riktigt irriterande när jag får hostattacker som inte går över när vi har labb. Hatar när halsen kliar och man inte får bort det...
 
Nu ikväll blir det lite Guildwars 2 och varm choklad innan jag går och lägger mig!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0