Tandläkarbesök

Jag var ju hos tandläkaren igår. De klagade på att det börjar bli hål mellan tänderna och sa åt mig att använda tandtråd, fluor, gummitandpetare och borsta tänderna. Vilket jag redan gör. Å andra sidan dricker te ofta (med socker i) samt att jag småäter en del eftersom jag är hungrig typ hela tiden. Så jag ska försöka minska ner på hur ofta jag dricker te (och minska mängden socker) samt försöka att inte äta lika ofta. Problemet är att jag kan äta hur mycket som helst under en måltid och ändå bli hungrig igen kort därpå. Jag har dessutom bakat en del det senaste; muffins, kakor, chokladbollar etc och det går verkligen inte att undvika att gå runt och äta på det när jag är hemma. Men nu ska det bli slut på allt sådant så att mina tänder börjar må bättre. Dessvärre är det inget man bara behöver göra under en begränsad tidsperiod utan det behöver bli en livsstil, och vi vet alla att det är svårt att ändra på något som har blivit rutin, MEN jag försöka! 
 
Utöver det såg väl tänderna bra ut. De är ju raka och fina sedan jag tog bort min tandställning för 4 år (!) sedan. Enda problemet är att jag får tandsten mellan de nedre framtänderna eftersom jag har en metalltråd som sitter bakom tänderna så att de inte flyttar tillbaka sig. När man har tandställning flyttar man på tänderna från deras ursrungliga position och de kommer i princip alltid att vilja gå tillbaka till den positionen. Om man då inte har metalltråden så kommer tänderna gå tillbaka och då har man haft sin tandställning förgäves... Tråden var jobbig i början men nu har jag vant mig vid den. Däremot kommer man inte åt bra med tandborsten och måste använda tandpetare i gummi; men enligt tandläkaren är tandsten nästan oundvikligt om man har en sådan tråd. Men de hjälpte mig ta bort det så nu ser tänderna lite bättre ut än innan! 
 
 
När jag tog bort tandställningen för ungefär 4 år sedan;
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0