Kinetik

Vi hade en lab inom kinetik för några dagar sedan. Kinetik är läran om hur snabbt kemiska reaktioner sker och på vilket sätt de sker. Detta kan man använda sig av inom biokemi/molekylärbiologi, det man studerar är då enzymer som är kroppens egna små katalysatorer och som ser till så att vissa reaktioner sker. I denna labben testade vi ett enzym som heter ADH (alkoholdehydrogenas), men då detta enzym kom från jäst så kallades enzymet för YADH. Vi blandade lite etanol med NAD och YADH, men också senare med NADH och mätte reaktionen som skedde med en spektrofotometer. Vi hade en fast koncentration av först NAD och ändrade YADH och etanol, därefter hade vi en fast koncentration av etanol etc. Vi testade i vilket fall som helst en himla massa gånger. Tror vi gjorde totalt 48 tester, och det tog tid! Och det tog inte slut där. Vi skulle även räkna ut en massa konstanter och göra flera grafer, och det där är inte riktigt min grej. Jag förstår aldrig vad det är vi räknar ut; det är bara siffror för mig. Jag föredrar vanlig matematik där man inte behöver använda siffrorna till något; de betyder liksom ingenting. Jag gillar inte att tillämpa matematik även om jag förstår att det är viktigt att kunna göra det. Tur att det finns andra som gillar det!

I vilket fall som helst. Här sitter jag nu och skriver på vår labbrapport som ska in på tisdag. Det går relativt fort att skriva om man har att bra “flow” så jag har redan skrivit en sida på ett par minuter. Jag unnar mig dessutom ett glas vitt vin på samma gån, det förtjänar jag!

 
 

Kommentarer
Postat av: Per

"spektrofotometer" låter som om du är inne på kvant'kemi'. Det går att räkna på men är svårt att förstå - något för dig. Jag föredrar tillämpad matematik, det andra är bara formler för mig.

Om du tar några droppar ADH (finns i din lever eller hur?) i ditt vinglas, vad händer då? Blir du snurrig?

CoGnAc är ett bra lösningsmedel som understundom även kan lösa problem.

Svar: Spektrofotometer kan man använda till lite olika saker. Vi använder den till att mäta reaktioner som sker, eller att mäta hur stor optical density en lösning har (typ hur många celler vi har).
Finns olika ADH; YADH (yeast) eller LADH (liver). NAD^+ måste finnas för att nedbrytningen ska fungera, dessutom skulle jag tro att enzymet fungerar bäst i en buffert och inte i vin.
Chaiel

2014-09-25 @ 18:03:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0