The Sims 4

The Sims 4 släpptes ju för ungefär fem dagar sedan (4/9) och jag hade förbokat det! Man kunde till och med ladda ner det innan men man kunde inte spela förrän den 4/9. Jag har spelat en del Sims i min barndom. Det började ju med det allra första Sims-spelet som var väldigt simpelt. Jag var väl 8-10 när det kom ut. Några år senare kom the Sims 2 som jag spelade ännu mer! Till det spelet fanns även en massa expansioner som jag och mina systrar sparade pengar till att köpa. Det var alltid lika spännande när vi hade köpt ett nytt expansion! Sedan kom the Sims 3 ut och det tog många år innan jag skaffade det. Tror faktiskt att det var 1-2 år sedan jag äntligen köpte det. Och nu äntligen kom the Sims 4! 
 
Mycket har ändrats. Jag gillar det nya sättet att skapa sin sim. Det är mycket friare men var lite svårt att förstå i början hur man skulle göra. Sedan finns det inte jättemånga frisyrer eller kläder, men så är det alltid i början. Man kan inte heller skapa en egen/ny stil utan får ta de olika stilar som redan finns. Däremot finns det ett flertal olika. 
När man spelar spelet kan nu simmarna göra flera saker samtidigt. Ett exempel är när de läser en bok, de kan då gå på toa och göra sitt och fortsätta läsa sin bok. Humören är dessutom mer utvecklade. Det finns; inspirerad, glad, självsäker, obekväm, spänd, fokuserad, laddad etc, där omgivningen kan ha en påverkan på deras humör men även deras egenskaper. Och såklart vad de gör och hur de mår annars. Ytterligare något som är ändrat är att de aktiveter som de gör eller ska göra inte längre finns i övre vänstra hörnet utan är nerflyttat till nedre vänstra hörnet. Det var lite jobbigt att vänja sig vid i början! Allt annat som tog en stor del av spelvyn är numer dessutom mer kompakt och gömt och tar inte alls så stor plats. Ovant att vänja sig vid, men jag tycker det är riktigt snyggt! 
 
Jag har spelat spelet ungefär 30 timmar sedan det släpptes och jag rekommenderar andra till att också skaffa det om man gillar tidigare the Sims spel! Det är dock smått beroendeframkallande...
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0