Gröna fingrar!

Jag har börjat odla på balkongen! Jag och killen brukar ofta köpa örter som efter några dagar helt plötsligt dör. Man glömmer ju alltid av att vattna dem, och dessutom tror jag att de trivs bäst ute, och inte inne min lägenhet som inte är den ljusaste. Sedan har vi även haft det rätt dåligt med krukor och låtit växterna stå och trängas på en tallrik. Men förra veckan tog vi en sväng till Ikea, vilket var mycket lättare att göra nu när killen skaffat körkort! Vi köpte lite krukor, ett litet växthus och lite fler växter. Sedan köpte vi "Fröer" på Ikea. Det var helt enkelt tre pappersmuggar med tre jordbriketter och tre små ark med frön i. Sedan var det bara att hälla vatten på jordbricketterna, lägga ner jorden i muggarna och placera fröna i jorden. Busenkelt! Nu har de fått stå och gro i någon vecka. Basilikan kom upp först, sedan persiljan och myntan är också påväg upp nu! 

Jag har dessutom blivit mycket bättre på att hålla kolla på växterna och vattna när det behövs. Det känns som att det är svårt att hålla växter i liv, antingen vattnar man för mycket, eller så vattnar man för lite. Jag försöker vattna lagom genom att känna på hur fuktig jorden är. Ibland är det svårt att avgöra, men man lär sig tids nog! Att ha något att se fram emot, som små växande örter, hjälper också till att hålla intresset uppe så att man inte glömmer av växterna.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0