Valborg i Stockholm!

Min pappa fyllde år förra onsdagen, så dagen därpå tog jag tåget upp till Stockholm för att fira hans födelsedag med familjen (men han visste inte om att jag skulle komma)! Jag åkte med MTR Express och jag älskar det tåget! Tågresan går snabbt (3 h, 19 min), tåget är fräscht, oftast i tid, prisvärt och man slipper hålla koll på biljetter. 
Att åka till Stockholm som göteborgare är dock ett litet äventyr. Jag hade fyra minuter på mig, från det att tåget ankom, att ta mig till pendeln till mina föräldrar. Jag känner mig verkligen inte hemma på Stockholms Centralstation och jag vet inte hur många olika nivåer det finns där. Men jag hade kollat upp vilket spår mitt tåg skulle komma in till och var pendeln skulle gå ifrån så jag visste på ett ungefär hur jag skulle gå, och jag hann! 

Då jag kom så sent hem till mina föräldrar så väckte jag inte min pappa eftersom han skulle upp tidigt på morgonen. Jag gick och lade mig och överraskade min pappa på morgonen. Han trodde inte att det var jag först utan att de var min yngre syster som bor i Stockholm. Men när han insåg att det var jag så var han förvånad och glad och sa till min andra yngre syster att jag var lurig. Jag brukar nämligen överraska människor på deras födelsedagar (mamma, min pojkvän och nu pappa). 

På kvällen firade vi pappa och gjorde rödvinsmarinerad oxfilé med ugnsstekt potatis. Vi hade även gjort en rosa marsipantårta som vi åt som efterrätt. Dagen efter gick jag och mamma på ett 50-års kalas där vi åt ännu mer mat och tårta! Och igår när jag skulle åka hem tog vi en sväng till Mall of Scandinavia. Min mamma och pappa ska åka till Israel och min mamma ville köpa lite nya kläder inför resan. Så vi gick runt och shoppade lite kläder till henne och jag köpte en ny vit skjorta på Tommy Hilfiger. Jag har velat köpa en ett tag nu men har aldrig kommit till skott. Men jag passade på nu, och jag behöver den på onsdag då jag ska på arbetsintervju (!). 

Efter shoppandet åt vi på Vapiano, en av mina favoritrestauranger. Min pappa tyckte det var krångligt men mamma tyckte det var spännande att testa något nytt. Dagen började lida mot sitt slut och mitt tåg skulle gå vid 18.36 hem till Göteborg så efter att vi ätit blev jag körd till centralen och hoppade på tåget. Vi kom dock inte så långt. När vi var vid Södertäljebron stannar tåget och står still i 50 min då obehöriga sprang över spåren. Räddningstjänsten hade begärt trafikstopp och vi fick snällt vänta tills de hade gripit de obehöriga. Tåget blev väldigt försenat och jag kom hem senare än vad jag hade planerat. Sedan var det bara att hoppa rätt i säng. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0