Nokia <3

Jag minns när jag var 8-9 år gammal och Nokia 3310 var en sprillans ny telefon. Den hade alla funktioner man behövde; ringfunktion, sms och snake 2! Först några år senare, när jag var 11 år fick jag en egen Nokia 3310. Men att både smsa och ringa med den var dyrt, så det var bara något man gjorde om man verkligen behövde. Och att överhuvudtaget ha en mobiltelefon på den tiden var lite av en statusgrej.

När jag fyllde 12 år fick jag en ännu nyare telefon, Sony Ericsson K500i som man kunde fotografera och filma med! Den var även i färg och kunde spela upp MP3 filer. Med den kände man sig supercool! Dock var det ju en Sony Ericsson - en av de absolut sämsta mobiltillverkarna, och "styrspaken" gick sönder. Tillslut föll hela mobilen isär.
När jag var 14 år fyllda fick jag en ny mobil, igen! Denna gången en Nokia. Den hade tyvärr ingen kamera, men man kunde göra det allra viktigaste med den; smsa!

Men sedan skaffade min far en Nokia Xpressmusic -  en mobil med touch! Jag blev kär med en gång och satt konstant med hans mobil. Tillslut efter mycket jobb och slit hade jag råd att köpra den själv! Den hade så otroligt bra ljud! Och den var faktiskt en av de första smartphones som kom ut. Dock var väl inte direkt OS, Symbian, i mobilen något speciellt att hänga i julgranen. Men det var bara något man lärde sig leva med.

Och så kommer vi till det största misstaget lilla jag någonsin gjort; Jag köpte en iPhone 4. Apples produkter är väldigt "cleana" och snygga - till det yttre. Själv har jag bara haft en iPhone 4 och en iPod 2. Men snälla någon. Vem kom på att bara ha en enda knapp!? iPhone överhuvudtaget är en statusmobil som man skaffar för att alla andra har den. Det är en mobil för personer som inte har någon aning om vad de vill att deras mobil ska ha, och det är en telefon för personer som inte klarar av att hantera fler än en knapp. Allt i en iPhone är låst. Det är ytterst få saker man kan ändra.

Jag är en person som älskar styling. Inte styling när det gäller kläder eller inredning, utan styling i exempelvis en dator eller en mobil. Att inte kunna ändra något annat än bakgrundsbilden vad gäller styling är katastrofalt! Man har dessutom ytterst få ringsignaler att välja mellan, och för att kunna leka med mobilen "utan för ramarna" så blir man tvungen att göra en jailbreak på telefonen, vilket faktiskt kan förstöra mobilen.

Enda fördelen med att ha en iPhone är väl att alla har en (eftersom den är så överdrivet mainstream) och för att det verkligen finns alla appar till den. Men sedan kan man fråga sig; Behöver jag verkligen alla appar?

Iallafall. Två månader efter att jag köpte min iPhone 4 tappar jag den på marken (fast den snarare gled ur fickan), och glaset sprack. Jaha. Okej. En mobil som går sönder så fort man tappar den på marken känns ju stabil! Jag anser faktiskt att en mobil ska vara tålig och ska tåla att tappas utan att gå sönder. Man ska inte behöva klä in den i massa fodral och skydd för att den inte ska spricka. Så nej, iPhone 4 var faktiskt ingenting för mig. Jag tröttnade rätt snabbt på mobilen och tyckte inte att det var särskilt värt att laga skärmen för 2000 kr.

Och nu kommer vi till min sjätte mobil. Nokia Lumia 800. Att jag valde att köpa den mobilen var framförallt för att det var en Nokia. Jag har haft 3 Nokiamobiler tidigare och jag har aldrig varit missnöjd med dem! Men nackdelen med de tidigare Nokiatelefonerna var att deras OS, Symbian, verkligen sög. Nokia Lumia 800 har dock, som tur är, inte Symbian, utan istället Windows 7,5! Okej, ett nytt OS. Är det ändå inte säkrare att välja en mobil med Android då? Jo, kanske. Men jag blev faktiskt otroligt kär i Windows 7,5 på Lumia (hade visserligen inte ens prövat mobilen eller det OSet innan).

Stora fyrkantiga ikoner, lätt att sortera dem och söka bland dem. Extremt effektiv kontaktsamling där man kan länka sin telefonkontakt till dess facebookkonto, samt emailkonto. Bland meddelanden kan man om man väljer att vara "online", chatta med personer på Facebook eller MSN utan att ens behöva ha en app för varken Facebook respektive MSN. I kalendern kommer evenemang man anmält sig till på Facebook upp, utan att man ens behöver skriva in det själv. Det synkas helt automatiskt. Men bäst av allt är nog ändå Officepaketet. Det är helt underbart att kunna öppna docx dokument i mobilen utan att man behöver omvandla den till PDF. Det är också helt underbart att man utan att behöva ta upp datorn och starta den för att nå Excel, istället kan öppna Excel i mobilen och därmed räkna ut långa beräkning. Officepaketet är för mig som universitetsstudent guld värt!

Nackdelen med att ha en WP7 mobil är dock att det finns ytterst få appar till den. Men sedan kan man ju verkligen fundera på om man verkligen behöver ha alla appar som finns. Jag känner att jag klarar mig med de få appar jag har. Jag har timer, miniräknare, Officepaktetet, Adobe Reader, Meddelandefunktion, Facebook, Email, Kalender, Spotify och Wordfeud etc. Mobilen är ett redskap för att underlätta vardagen. Det ska inte vara en pryl man ska sitta konstant vid i timmar för att spela tråkiga spel på.

Med andra ord. Det mobilmärke jag älskar allra mest är Nokia. Det är tåliga mobiler som håller i vått och torrt. Det är mobiler med smarta lösningar. Och min Nokia Lumia 800 underlättar allt för mig i vardagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0