Mixa hästhjärta

Idag är det dags för mig att genomföra den andra laborationen i denna kursen, vilket innebär att jag ska rena cytokrom c från ett hästhjärta. Vi läser för tillfället biokemi där fokus är främst på proteiner. Deras kemiska egenskaper, strukturer och funktioner. Det finns dessutom ett flertal metoder för att separera ett enda protein från en lösning med hur många proteiner som helst (en cell innehåller alla möjliga olika slags proteiner). Man vill ofta separera och isolera proteiner för att kunna studera dem. Det vi ska göra idag är helt enkelt att separera cytokrom c för att lära oss hur dessa olika metoder går till. Och det kommer nog både bli kladdigt och lärorikt på samma gång. 
Ett problem är dock att vi inte har fått några labhandledningar, utan måste hämta ner dem från GUL själva och sedan skriva ut dem. Lite svårt när man som fattig student har flyttat hemifrån och inte direkt prioriterar att köpa en skrivare. Jag har dessutom ingen aning om jag kan skriva ut handledningen på Chalmers (har ingen inloggning till deras datorer). Så här sitter jag nu och skriver ner handledningen för hand. Det är på sätt och vis bra eftersom att vi ändå ska läsa handledningen innna laborationen så att vi vet vad vi ska göra. Skriver man dessutom ner det på samma gång så kommer man ihåg det bättre och får ett bättre "flow" i laborerandet. 
 
Det sköna med att laborera idag är att jag inte börjar förrän halv 4, och slutar vid halv 8. Dock är det synd att jag inte kan åka till killen ikväll och sova hos honom då sista tåget till Ytterby går 19.40. Men det är väl å andra sidan bra att komma ifrån varandra ibland också så att man inte tröttnar på varandra, även om det inte är särskilt roligt att sova ensam. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0