Informationsbrist

Jag hatar verkligen den kursen jag går nu. Inte på grund av att innehållet är svårt eller ointressant, utan att upplägget på kursen (speciellt laborationerna) är så knepiga. Det finns ett flertal saker som krävs att vi studenter ska göra inför laborationen, vilket nästan inga andra kurser kräver. Jag förstår varför det krävs att vi ska skriva riskdeklaration, flödesschema och varför vi måste klara ett säkerhetsförhör innan. Att göra allt detta effektiviserar laborerandet och gör även laborerandet säkert. Risken för olyckor minskar dessutom när man vet hur utförandet ska gå till. 
Men för att kunna skriva en sådan riskdeklaration och ett sådant flödesschema som labhandledaren vill ha krävs information. Vår kursledare har i princip bara sagt att vi ska göra dessa två saker innan laborationen, men inget om hur vi ska göra det. Vi har fått läsanvisningar, och vi har även fått ett labbkompendie där det står hur vi ska göra, men det finns fortfarande en hel del oklarheter. Det finns information, men den är bristande. Jag blir bara förvirrad av att läsa labbkompendiet och boken jag har. Frågade ett flertal kurskamrater om de visste hur man ska göra, men ingen av dem vet heller. Jag fick helt enkelt chansa och skrev en riskdeklaration och ett flödesschema på det sätt som jag tror att det ska vara. Det är inte värre än att kursledaren kommer klaga och jag kommer få lära mig hur man ska göra. Man lär ju sig trots allt på sina misstag, men i en sådan kurs jag går i nu är det inte direkt det rätta tillvägagångssättet att lära sig någonting på. Jag får i alla fall hoppas på att handledaren blir nöjd. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0