Entropi

Suck. Jag har åkt på en rejäl förkylning. Har ont i halsen, snorar, är tät i näsan och har till och med tappat smaken! Bestämde mig att det var bäst att stanna hemma från föreläsningen idag och bara ta hand om mig själv. Kom hem runt halv 8 imorse (sov hos killen inatt) och gjorde frukost, en kopp med grönt jasminete och laddade ner lite serier innan jag lade mig i sängen för att kolla på dem. Och självklart skulle jag ju somna ! Det är dock inte så förvånande. Varje gång jag kollar film/serier när jag ligger i sängen eller i en soffa så somnar jag. Vad jag än kollar på och hur pigg jag än må vara så somnar jag. 
Efter att jag vaknade igen så gick jag ner till torget och köpte nässpray på apoteket (svindyrt!) och handlade lite mat (godis). Kokade lite nudlar och åt det under tiden som jag kollade klart på "Once Upon A Time", som jag förövrigt somnade till imorse. Sedan råkade jag sätta på det nya avsnittet av Dexter... Men jag pausade mitt i och plockade upp kemiboken istället. Så nu sitter jag här och läser om entropi, spontanitet. Med andra ord oordning. Det råder entropi i mitt rum iallafall! Och det känns skönt att läsa i boken att det är något som sker spontant (inget jag kan hjälpa). Det som menas är att det krävs mer energi för att alla saker ska vara i ordning än vad som krävs för att de ska vara i oordning (vara på "fel" plats). Med andra ord på golvet. Dessutom finns det fler "fel" ställen för mina grejer att vara på än vad det finns "rätt" ställen. Sannolikheten är alltså högre att mina grejer är på fel ställe än på rätt ställe. 
Ja, jag har ju lärt mig något iallafall! Nu ska jag nog fortsätta läsa innan hela dagen har gått....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0