Allt går utför

Som ungdom i Sverige ska man redan vid 15 års ålder bestämma sig för vad man vill göra i resten av sitt liv. Ofta går det att välja andra vägar efter gymnasiet än den man har valt, men ibland fungerar det inte. Väljer man dessutom det ena får man samtidigt välja bort det andra. 
Som ungdom, efter gymnasiet, ska man försöka få tag på ett jobb, vilket är nästintill omöjligt. Man kan söka jobb efter jobb. Lämna CV till stans alla butiker, men ändå inte få någonting. Är det bara otur eller saknar man det som arbetsgivare finner attraktivt? Bortsett från att man dessutom ska flytta hemifrån. Vilket inte heller går. Det finns inga bostäder och det finns inga jobb. Eller... bostäder finns, om du är villig att betala. Om du har en hög inkomst. Men om du är studerande och enbart lever på studiemedel så sitter du där utan bostad. Studentlägenheter finns, men de är dyrare än de som finns på den "allmänna" marknaden. Med en så låg inkomst som en student har vill man dessutom ofta ha ett jobb vid sidan av. Och väldigt gärna ha ett till sommaren så att hyran kan betalas. Man söker, konstant. Skickar CV hit och dit. Men gång på gång får man tillbaka mail om att man verkar intressant men att de ändå inte går vidare med ansökan. Jaha. Då får jag väl sitta här hela sommaren och rulla tummarna då. 
 
 
Arbetsgivare idag har dessutom krav som man aldrig skulle kunna uppnå. "Du ska vara 18 år och ha minst fem års erfarenhet inom detta område!". Du ska vara ung med erfarenhet. Hur ska jag kunna få erfarenhet om jag inte får något jobb? Jag vill ha ett jobb och jag är villig att lära mig. Är jag villig att lära mig så lär jag mig snabbt! Jag är ambitiös, trevlig, rolig, nyfiken, effektiv och älskar att träffa nya människor. Jag älskar att ge ett leende och få ett tillbaka. Att uföra mina arbetsuppgifter och få beröm över hur bra och snabbt jag utför dem. Imponera! Men ja. Det är klart att det är enklare med arbetstagare som har erfarenhet, oavsett hur bra eller dåligt denne person utför sina arbetsuppgifter. 
 
Vi har det så bra vi svenskar. Med en lat regering, sjukvård och skola. Sverige må vara ett rikt land nu men det är på toppen som allt börjar gå utför. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0