FUN gene!

På plats i skolan! Varit här sedan tio över 7. Vid 8 ska vi ha redovisning om den gen som vi har letat information om och tagit fram lite olika hypoteser till dess funktion. Hade genen YKR023W (som finns i Saccharomyces Cerevisiae) som vi till en början inte hittade någon information om. Men efter ett ändlöst hoppande på ett flertal databaser så kom vi äntligen fram till att proteinet har ett zinc finger motif och är en del i reglering av transkription. Finns inget riktigt rätt och fel eftersom att man inte vet något om proteinet. Vi skulle dessutom hitta på ett experiment man kan göra för att ta reda på dess funktion. För vår del valde vi att använda ChiP-chip, Chromatin immunoprecipitation på en microarray. 
I fredags gjorde vi vår presentation och om lite mer än en halvtimme är det dags att redovisa! Ska dessutom redovisa på engelska, vilket jag hade fasat över när jag gick i gymnasiet. Nu är engelskan som svenska för mig. Kurslitteraturen, föreläsningarna, diskussionerna, laborationer och redovisningarna är på engelska. Med andra ord allt! Har ofta problem att översätta engelska ord jag läser till svenska. Jag vet vad ordet betyder, men vet sällan vad ordet är på svenska. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0