Fredag!

Underbara fredag! Skönt att vara ledig några dagar och få sova lite. Men i helgen måste jag ändå söka jobb och läsa en himla massa papper. Det är enda nackdelen med kursen, väldigt många uppgifter att göra utanför föreläsningarna, men det är väl tur att de faktiskt är intressanta och roliga. Och tankeverksamheten är igång konstant! Föreläsningarna jag har tar slut jättesnabbt också!? Det är kul att det inte är tråkigt och att man sitter och väntar på at det ska ta slut... Idag hade vi även en gruppövning där man fick läsa "pros" och "cons" om phagetherapy. Alltså att använda virus istället för antibiotika mot bakterier. Bakterier kan ju bli resistenta mot antibiotika och är då nästintill omöjliga att ta död på. Sådana bakterier är såpass farliga att man faktiskt kan dö av dem. Antiobiotikaresistansen är med andra ord ett stort problem idag och man har ingen lösning idag mot bakterier som inte går att döda med antibiotika. En lösning kan då vara att använda virus som bara attackerar bakterier. Men det finns både för och nackdelar med det där! Antibiotika resistensen utvecklas snabbare än vad vi hinner utveckla nya läkemedel så vi måste hitta nya sätt för att ta oss an problemet. 
 
Är kvar i skolan och ska äta mat innan jag åker till gymmet och tränar. Har fått världens hicka också, blöö! Efter träningen ska jag och killen kolla bio tillsammans. Blir lite roligare än att sitta hemma och inte göra något vettigt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0