Presentationsplugg

Hjälp vad upptagen jag är hela tiden! Har gått väldigt långa dagar i skolan nu. Och om jag inte har slutat sent så har jag stannat kvar sent för att plugga. Idag slutade vi 13, men satt ändå kvar till 16 och gick igenom presentationen. Har ju den imorgon och den är så gott som klar nu. Vi börjar även komma till slutfasen i våran labb. Mycket inkubering över natten, bakterierna måste ju växa, så det är lite därför en och samma labb är 10 dagar lång. Men det är roligt! Kommer dock bli ett helvete att skriva labbrapporten...
Igår skulle vi även lysera våra bakterier med ett virus, P1, som är specifikt för våra bakterier. Bakterierna har en period då de växer, men sedan kommer de att dö eftersom att viruset "lyserar" bakterierna. Viruset bryter sig ur bakterierna. Detta för att få upp de transposoner som vi har satt in i våra bakterier. Men vi vill också veta om det verkligen är transposonen som vi har satt in som är orsaken till bakteriernas fenotyp; exempelvis att de inte kan växa på en viss sockertyp, som xylose. Om vi sätter in denna transposon som finns i bakterien i en wild-type bakterie, och den får samma fenotyp, så kan vi veta att det var den som var orsaken. Kallas för linkage. Så det är lite spännande! 
 
Nu ska jag fortsätta babbla med mig själv igen och gå igenom presentationen. Det känns ändå bra inför imorgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0