Chihuahua

Jag är en djurvän. Jag älskar djur! Hamstrar, kaniner, gerbiler, hundar, katter... Däremot är jag inte så förtjust i min mosters två chiuhuahor. Det är inte specifikt dem jag ogillar, utan rasen i övrigt. De som köper de hundarna gör det i många fall för att hunden är liten och söt. Köper kläder till den och klär på den som om den vore en docka. Och bär runt den i en väska som om att den vore ett gosedjur.Visst förstår jag om man köper ett "täcke" till hunden som skyddar den från att bli blöt och frysa ihjäl under vintern. Men inte när man klär på hunden tröjor och byxor. Det borde liknas vid djurplågeri. 
Det jag inte förstår är när folk säger att en chihuahua är söt. Har nog aldrig tyckt att den hundrasen har varit det. Shetland sheepdogs, border collies, pomeranians, siberian husky etc, de är söta hundar! Men inte chihuahor. De är bara irriterande, fula och skäller på det minsta lilla eftersom att de inte har mycket annat att komma med. 
 
Om jag skaffar ett till husdjur om ett år eller två blir det nog faktiskt en katt. Man behöver inte tänka lika mycket på att åka hem och ta ut djuret och gå på promenad på den, som man behöver med en hund. Det är ju lite jobbigt om man ska plugga i skolan men behöver åka hem efter ett par timmar för att ta ut sin hund. Katter är ju mer självgående än hundar. Sedan ska man kanske inte lämna katten hemma alltför länge heller, men det djuret ger mer frihet än vad en hund gör. Sedan, om ytterligare ett par år när mina studier är klara och jag har börjat starta en familj, då kan nog en hund komma in i bilden.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0