Circadian rhythms

Det går framåt med arbetet! Har suttit ett tag och läst en artikel som visserligen var väldigt basic, men man måste börja någonstans! Kan inte börja att läsa de allra mest komplicerade artiklarna. Har fått en liten hum om hur den biologiska klockan styrs, alltså vilken signalväg som finns. Men jag vet ännu inte riktigt vilka signaler den ger ifrån sig eller hur den påverkar de övriga organen/cellerna i kroppen. Det är rätt jobbigt att leta efter artiklar eftersom att man måste betala för många av dem om man ha dem. Och jag känner inte riktigt för att lägga pengar på det. Som student på GU ska jag ha tillgång till alla artiklar men kommer inte riktigt på hur jag ska nå dem. Jag får helt enkelt hitta artiklar som är gratis och bra istället, vilket tar tid. Artiklarna måste dessutom innehålla relevant fakta som kan hjälpa mig skriva mitt arbete. 
 
Arla har börjat med yoghurt/filer som innehåller mer protein! Vet inte om de började med det nyligen eller om de har haft dem ett tag, men jag tänkte att jag skulle testa. Nu är det ju inte extremt mycket mer extra protein, men många bäckar små blir till en stor å? Nu är ju inte jag heller en person som slaviskt håller koll på allt som finns i maten. Jag har verkligen ingen aning om hur många kalorier, kolhydrater, proteiner och fett som min mat innehåller. Både på gott och ont. Blir inte manisk och tänker på allt jag äter, men å andra sidan kan det vara bra att ha en liten koll ändå? Jag kan tänka mig att börja hålla mer koll på det enbart för att jag är nyfiken av mig och gillar att experimentera, undersöka och föra statistik. Den lilla vetensapsmannen i mig...
 
Filen som jag testade var iallafall riktigt god! Gillar fil eftersom att det inte är lika sött som yoghurt och denna var ändå krämig och lite tjockare än vanlig fil. Enligt Arla beror det på de extra proteinerna. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0