Jobbsök och Nobelpris-snack!

Nu har jag ringt runt lite och kollat om det finns extrajobb. Några ska jag lämna CV till och några ska jag ringa igen. Man måste verkligen ligga i för att få ett jobb. Och uppenbarligen kan jag inte ens få jobb på McDonald's..? Känns ju bra. Men sedan när jag har doktorerat och är forskare och sedan professor så ska minsann folk få se! Nobelpriset, here I come! 
 
På tal om Nobelpris, i år har jag varit riktigt intresserad av vilka årets nobelpris har blivit. Tidigare år har jag inte brytt mig alls, men i år har jag verkligen följt uppdateringarna och de "announcement" om Nobelprisen som har kommit varje dag. Mest intressant var medicin/fysiologi och kemi. Sedan var fysikpriset riktigt intressant också i år! Att Peter Higgs, 49 år efter sin teori om Higgs boson får Nobelpris eftersom att CERN hittade den förra året och kunde bekräfta att den existerar. Nu kan man ju tycka att CERN också borde få vara med och dela på Nobelpriset (Francois Englert delade det med Peter Higgs), men jag anser att det bara är enskilda personer som borde få ta del av priset och inte en hel organisation. En organisation kan visserligen ha en stor påverkan inom vetenskapen, som nu CERN har haft. Men Nobelpriset anser jag ska belöna enskilda vetenskapsmän för deras insats. Det är redan många universitet och organisationer som får beröm för sina forskares prestationer. 
 
Att jag nu också tycker att Nobelprisen är intressantare än vad jag tyckt innan är nog också förmodligen för att jag förstår mer om vad de handlar om. Alltså att jag förstår deras upptäckter. Medicin/fysiologipriset var ju enbart molekylärbiologi, hur maskineriet bakom vesikeltransport fungerar i våra celler. Kemipriset kunde jag också förstå, eftersom att det är något som jag har pluggat tidigare. Allt blir så mycket roligare med mer kunskap!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0