Målsättning

Tränade idag. Killen skulle jobba så vi åkte in till stan och fikade en stund, och sedan gick vi till Elgiganten för att kolla hur mycket olika saker kostade som vi behöver köpa ifall att vi får lägenheten. Det är rätt bra att veta det redan nu, och se vad vi behöver mest, alltså vad vi behöver prioritera. Det är ju dessvärre inte så billigt att flytta... Sedan åkte jag och tränade. Intervaller, axlar och rygg. Fick inte tränat axlar i måndags, och inte heller rygg så noga i fredags. Hade tänkt köra squats idag, men eftersom att killen inte var med så ville jag inte göra det. Det är rätt skönt att ha honom i närheten när jag gör övningar som jag är osäker på. Så att han kan hjälpa mig ifall att jag inte orkar. Men det var skönt att träna. Sedan har jag handlat och pratat en bra stund med min yngre syster. Det är intressant att veta hur det går för henne i skolan och så, och ge henne tips på hur hon ska tänka när hon pluggar och ge tips på hur hon ska plugga. Det är ofta mycket mentalt. 
 
I början av gymnasiet satte jag upp ett mål att ha fått MVG i allt innan jag tog studenten. Det är ett bra mål. Men det är tyvärr svårt att nå. Hemligheten är att sätta upp små delmål, för att nå det stora målet. Det man ska tänka är då att sätta upp mål för nuet; Just nu läser jag en kurs och jag ska få MVG i den. Och så tänker man på det sättet. Jag ska klara av det jag håller på med just nu. Att tänka på ett mål man ska nå långt fram blir nästan "overkligt". "Men det är ju långt kvar tills dess!".
 
Det är detsamma som att du ska springa en lång sträcka. I början känns det nästan overkligt. Det är ett mål, men det är ett mål som är långt bort, och ett sådant mål är jobbigt att nå. Istället sätter man upp delmål. "Nu ska jag klara att springa en kilometer!", och när man har sprungit den sträckan så sätter man upp ett nytt mål, "Nu ska jag springa en kilometer till!", och så håller man på. Man lurar sig i princip att klara av det stora målet man har satt. Det blir helt plötsligt inte lika jobbigt. 
 
Jag kom dessvärre inte på det i början i gymnasiet. Jag satte aldrig mål i nuet, utan hade ett stort slutmål, som jag dessvärre inte nådde. När jag i den sista kursen började med detta, att sätta upp ett mål för varje prov gick det helt plötsligt mycket bättre. Det var under det året som jag fick flest MVG.
 
Just nu kör jag på samma sätt. Mitt stora mål är att inte kugga en enda tenta tills jag har tagit examen. Men för att klara det så måste jag sätta upp ett mål för varje kurs att inte kugga den tentan. Och nu blir det automatiskt så. Eftersom att vi har en kurs i taget som vi fokuserar på, och inte 7 (eller fler) samtidigt som i gymnasiet. Jag har lyckats fram tills nu, och kommer lyckas resten av året. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0