Prata english

Ont i rumpan, handen och är stel i hela kroppen. Usch! Men så blir det väl när man har suttit och pluggat så mycket som jag har de senaste dagarna. Blöh. Tur att ämnet är så intressant, annars hade jag nog gett upp för längesedan! Känner hur jag blir nördigare och nördigare, och pratar mer och mer svengelska. Allt jag säger och skriver är på svenska blandat med engelska. Ofta vet jag inte vad det engelska ordet heter på svenska, även om jag fortfarande vet innebörden av ordet. Vissa ord på engelska går bara inte att översätta till svenska heller. Sedan är det väl inte så konstigt att det blir en sådan blandning då alla serier jag kollar på är på engelska, utan svensk text. Och all litteratur jag läser är också på engelska. Jag köper medvetet böcker (när jag väl gör det) som är på engelska, bara för att det ska bli mer och mer naturligt att läsa och förstå det.
 
Det är rätt skönt att jag har blivit såpass mycket bättre på det de senaste åren. Speciellt sedan jag började plugga på Universitetet. I högstadiet och gymnasiet avskydde jag engelska eftersom det var så svårt att lära sig det. Jag förstod aldrig reglerna och det var bara jobbigt. Jag har aldrig haft lätt för språk, matematik och logiska problem har istället alltid varit min grej. Det är väl anledningen till att det gick åt helvete med franskan för mig... Men som sagt. Det är skönt att engelskan har blivit såpass naturlig för mig nu. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0