Protest.

Om 34 dagar släpps 50 års jubileumavsnittet av Doctor Who. Om man vill kolla detta avsnitt på ett lagligt sätt måste man åka utomlands (exempelvis England) för att se det. Med andra ord betala en himla massa pengar. Andra, illegala sätt, är att ladda ner avsnittet (efter sändningstid) eller streama. 
 
Varje år betalar svenskarna 2076 kr till Radiotjänst för att SVT ska kunna gå runt. Denna ligger inte på skatten, alla betalar samma avgift. Även om man är student och pensionär. Detta för att få en oberoende TV - ingen reklam och ingen politisk påverkan (förutom debatter). SVT ska med andra ord vara neutralt och sända program som passar allas intressen. Men har vi någonsin fått se Sci-Fi, skräck etc på SVT? Eller något annat som inte handlar om trädgårdar, mat, nyheter och dokumentärer? Kommer vi få se det omtalade specialavsnittet som firar Doctor Who's 50års-dag, The Day of the Doctor? Svar, Nej. Varför inte? SVT säger sig inte ha rättigheterna till avsnittet. Men 75 andra länder i världen har det, och kommer visa avsnittet? 
 
Jag minns knappt senast jag kollade på TV. Måste nog ha varit innan jag flyttade hemifrån. Vilket var för två år sedan. Jag har aldrig ägt en TV. Men bara för att jag äger en dator och en smartphone så ska jag vara tvungen att betala för skit som jag inte ens kollar på, när SVT inte ens kan bemöda sig att visa ett av de mest omtalade Sci-Fi TV avsnittet i historien! Och det är anledningen till att folk vägrar betala. SVT visar inte det som vi vill se. De anpassar sig inte efter våra intressen som de enligt lagen ska göra. Radio- och tv-lag (2010:696) kap 4 §6 säger följande: "Vid fördelningen av tillstånd att sända tv och sökbar text-tv ska det särskilt beaktas att sändningsutrymmet ska kunna tas i anspråk
1. för olika programtjänster så att sändningarna kommer att tillgodose olika intressen och smakriktningar,
2. för såväl nationella som lokala och regionala programtjänster, och
3. av flera av varandra oberoende programföretag."
 
Men nej. På SVT visas det enbart ren skit som ingen vill se på. Även om jag inte har en tv för att nå SVTs program kan jag nu göra det med min dator om jag har internetuppkoppling. Men inte ens då kollar jag på SVT. Slopa SVT, "fri television", och låt de som ser på skiten betala, och inte oss som aldrig kollar på det. Eller börja visa det vi vill se. Skaffa rättigheterna till Doctor Who som alla andra har gjort! 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0