Tentaförberedelser!

Då var äntligen redovisningen klar! Var klar redan vid två, det gick snabbare än vad jag trodde! Kändes skönt att bli av med redovisningen. Och det kändes bra, speciellt med engelskan. Dock gick jag igenom presentationen lite väl fort. Beror förmodligen på att jag övade på den igår. När jag gick igenom den hemma tog det över 20 minuter, nu gick det på 13-15 minuter, så jag hade ett bättre flyt när jag hade redovisningen idag. 
 
Nu är det dags att börja med tentaplugget! Ska börja lite smått redan nu, sitter kvar i skolan faktiskt. Onödigt att åka hem och sedan till gymmet, tar bara massa tid. Så jag använder den tiden till att läsa på om företaget jag ska ha arbetsintervju på imorgon, kan vara bra att vara lite förberedd! Finns inte så extremt mycket fakta heller, men kan vara bra att kunna lite om historien och företagets "vision". Är redan klar med den delen nu, så jag ska nog börja med att göra en översikt om vad jag ska plugga på. 
 
När jag ska plugga inför en tenta får jag ofta känslan att det är så mycket att plugga på, och att jag inte har någon koll på vad vi har gått igenom. Allt är helt enkelt i oordning i mitt huvud. Därför brukar jag göra en översikt av vad jag ska kunna för att jag ska få bättre koll och för att "sortera" tankarna. Sedan försöker jag gå igenom varje del så djupt som möjligt, och det jag inte förstår från föreläsningarna letar jag upp i kursboken eller på internet. Nu har vi inte någon specifik kursbok som vi ska läsa, tyvärr, så det får bli att kolla i en av de kursböcker jag redan har, som rör ämnet, och använda mig av internet. Det brukar fungera rätt bra att Googla saker man inte förstår från föreläsningarna. 
Något som hjälper mig mycket när jag pluggar är att sammanfatta varje del så bra som möjligt. För mig räcker det inte att läsa en text och förstå. Jag måste skriva ner det jag har förstått för att jag verkligen ska lära mig det. Det brukar sluta med att mitt kollegieblock har tagit slut, eller att jag har skrivit en himla massa sidor i Word... Det är även bra ifall att jag glömmer eller inte lär mig det jag har läst. Då har jag en nerskriven sammanfattning. 
Det tredje steget brukar vara att jag sitter och pluggar med andra klasskamrater, och förklarar för andra. Det man lär ut till andra lär man sig själv! 
 
Ytterligare ett steg jag har testat är att skriva ner massa frågor om det jag ska kunna och besvara dem. Och se till så att frågorna täcker området så bra som möjligt. Men det brukar bli en himla massa frågor. Detta tar tid, men det kan faktiskt vara effektivt. Då ser jag vad jag inte kan och vet vad jag måste plugga mer på. 
 
Det gäller att arbeta med alla sinnen! Läsa, skriva, lyssna och prata. Och det allra viktigaste när man pluggar är att repetera. Det är ungefär två veckor kvar till tentan, så det är nog dags att börja plugga!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0