Artikel-läsning

För att slippa en otroligt plugg-stress i veckan har jag suttit och läst igenom 1 av 2 artiklar som vi ska ha läst igenom till på fredag, inför vår PBL-diskussion. Vi har inte riktigt haft någon föreläsning om det än så jag fattar inte så mycket. Men något jag har lärt mig är att jag inte behöver fatta något nu, utan det kommer komma under föreläsningen! Ofta är det grymt bra att bara känna igen det som de snackar om för att förstå det bättre. Då förstår man samtidigt det man har läst tidigare, eftersom att man får en förklaring om det. Det här med inlärning är knepigt och kräver mycket energi. Men ibland kan man underlätta. Och det absolut bästa sättet att lära sig på är repetition. Man kan inte läsa en text en gång och komma ihåg allt som står i den. Man kan inte heller göra en viss grej en gång och sedan kunna det. För att bli bra så måste man öva, och göra samma sak om och om igen innan det sätter sig. Men vem har sagt att inlärning är lätt? Det har liksom tagit mig snart 15 år att hamna där jag är nu, och bli så bra som jag är nu (inom mitt område). Och väldigt många gånger under min skolgång har vi repeterat ämnen som jag har lärt mig tidigare, men som jag faktiskt glömt av. Jag spelade även fiol i 11 år och repeterade dag ut och dag in. Samma låt. Man blev nästan trött på det. Om inte annat tröttnade familjen på att höra mig spela samma sak om och om igen. Men det är något som krävs för att man ska bli bra och för att man ska bli bättre!
 
I vilket fall som helst så har jag läst en av de artiklar jag ska läsa. Vet inte om jag ska jobba något i veckan än, men det är ändå bra att förbereda sig och få så mycket som möjligt klart så tidigt som möjligt. Sitter och dricker lite kaffe också, och tog även lite Oboy-pulver i. Jag älskar kaffe med choklad i. Marabouchoklad fungerar också att ha i kaffet, Marabou Black exempelvis, med lakrits i, är grymt gott att ha i! Men nu testade jag Oboy och jag älskar det. Varför inte lyxa till det lite ibland? 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0