Att välja eller inte välja...

Känns som att man som ungdom/ ung vuxen idag har så höga krav på sig själv och möter motgångar i vad man än ska göra. För att komma någon vart idag krävs det att man pluggar (kanske inte till allt, men till de flesta yrken) och samtidigt jobbar om man inte känner för att bo hos sina föräldrar tills man är 30 år. Samtidigt som det är otroligt tufft på arbetsmarknaden är det otroligt tufft på bostadsmarknaden också. Att bara få erbjudande på en lägenhet kräver att du tänker långsiktigt och sätter upp dig i bostadskö när du är 16 år. Och hur många 16-åringar planerar att de ska börja söka lägenhet om 2-, 5-, eller 10 år? När man är 16 år känns det så avlägset och man har fullt upp med andra saker som att välja rätt gymnasieutbildning eftersom att man senare kanske ska studera på högskolan till ett jobb man kommer skaffa om 10-15 år. Och att plugga och få de betyg som krävs för att komma in på den utbildning man vill gå. När jag var 15-16 år visste jag att jag ville läsa media eller naturvetenskap på gymnasiet. Det var de ämnen jag var intresserad av, samt att jag hade en liten dröm om att bli läkare. Men många i min ålder hade ingen aning om vad de tyckte var roligt i skolan eller vad de ville jobba med senare i livet. Och i den åldern var faktiskt majoriteten av mina skolkamrater redan skoltrötta. Jag började inte fundera på vad jag ville studera på universitetet förrän det var 1-2 månader kvar tills man skulle ansöka. Inte ens när jag ansökte visste jag vad jag ville göra eller studera. Jag visste inte ens om jag ville studera. Sökte till både molekylärbiologi, arabiska och datavetenskap. Jag är glad att jag nu tre år senare valde att studera även om jag inte visste om jag ville göra det. Eller vad jag ville studera. Tänk att ett enda val kan göra så mycket. Undra vad jag hade gjort om jag inte bestämde mig för att studera? Om inte annat är jag faktiskt nöjd över de val jag har gjort och de verkar inte ha varit fel val än sålänge. Det enda man kan göra är att se framåt och tänka på de kommande val man har framför sig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0