Besviken

Sänka bidraget med 300 kr och höja lånet med 1000 kr? Bra idé! Eller inte. 
Inte för att det inte hade varit skönt med 700 kr extra varje månad. Och inte för att det inte hade varit skönt att gränsen vad man får ha som inkomst per halvår hade höjts. Men varför ska vi tvingas låna mer? Vi som studerar har redan skulder upp till knäna. Speciellt vi som kommer att studera fem år. Och inte har bott hemma under all den tiden. 1000 kr, 10,000 kr under ett år och totalt 50,000 kr för fem år. Så mycket kommer skulderna ökas med. Och vi har redan skulder på hundratals kronor! Är inte vi som studerar på högskolenivå en investering? Varför ska vi drabbas av dålig planering av ekonomin? Varför ska ni spara in en miljard på oss? 
Visserligen är CSN-lånet ett av de bästa lån man kan ta då räntan är lägre än för andra lån. Men man vill ju fortfarande inte behöva låna mer för att kunna överleva! Många studenter kan inte jobba och är skuldsatta just för att deras inkomst är minimal. 9000 kr varje månad är inte mycket om man har en lägenhet som kostar 6000 kr/månad. Vissa behöver dessutom kanske ha bil? Parkering, bensinpengar och försäkring. Alla har dessutom inte någon de kan bo tillsammans med som jag kan göra med min kille. Vi kan dela på hyran och spara pengar på det. Jag har tur vad gäller det. Jag har ingen brist på pengar då jag inte har långa föreläsningar och har tid att jobba. Men för att jobba och plugga för att få en extrainkomst så förlorar jag tid som jag kan ta det lugnt på. Jag får ingen fritid. Och man behöver ha fritid! Många studerande går även program som innebär att de inte har tid att jobba. Möjligtvis natt, men skolan då? Man kan inte vara vaken i 36 timmar. Många får inte ens jobb! 
 
Idén är följande; vi höjer lånet så att ni slipper jobba lika mycket; ni får ju 700 kr mer varje månad. MEN! Vi höjer även gränsen för vad ni får tjäna varje halvår också, så att ni kan jobba mer! Logiken...? Säg inte emot er själva nu! 
 
Många väljer även idag att inte studera just för att slippa studielånen. Är studier på högre nivå en garanti för jobb i framtiden? Nej. Det finns ju inga jobb? Man ska jobba under tiden man studerar för att man ska kunna leva och studera för att senare få ett jobb, vilket det inte är säkert att man får för att det inte finns några jobb. Att inte investera i oss som studerar kommer resultera i en befolkning som har lägre utbildning. Inte nog med att våra barn i skolan inte klarar sig, utan får sämre och sämre betyg, nu kommer även färre att vilja utbilda sig. Istället för att gå framåt med en befolkning som får högre och högre utbildning, går vi istället bakåt där fler och fler saknar kunskap. Är det verkligen dit vi vill komma? Och tro mig, det är precis den effekten det kommer bli. Spara en miljard på oss som studerar. Gör det. Men ni ska bara veta vad Sverige kommer förlora på det i längden. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0