Godmorgon!

Sov till halv tio och vaknade av min väckarklocka. Gick upp motvilligt men var tvungen eftersom att jag har tvättid idag 11-15. Vi glömde ju av att tvätta i lördags... Men det är inte så jättejobbigt att tvätta och det är bara bra att jag går upp. Kan ju inte sova bort hela dagen...
Nu sitter jag med en kopp te vid skrivbordet och ska börja spela Guild Wars. Superskönt att vara ledig från skolan idag, och att ha hunnit skriva klart alla rapporter och skickat in dem. Underbart att slippa panikskriva 6 labbrapporter liksom. Så det är bara att njuta! 

Kommentarer
Postat av: Per

Jag såg i kväll på TV (2an 19:50) på hur man kan genmodifiera sina muskler med dna-transport via virus. Är genmanipulation en underavdelning till molekylärbiologi?

Jag har aldrig förstått eller accepterat att människan kunnat utvecklas så snabbt bara genom naturligt urval. Men med gentransport blir det mer begripligt. Hur stämmer det med vetenskap och din religiösa tro?

Jag är amatör som du förstår, men segla kan jag.

Svar: I och med att molekylärbiologi handlar om biologi på molekylärnivå (namnet säger sig självt) så är genmanipulering en del av det med. GMO, IVF, cancerforskning, forskning på sjukdomar, livets uppkomst, evolution etc etc är delar inom molekylärbiologin. Människan har inte utvecklats så extremt snabbt. Mycket av de skillnader vi ser på människor som lever idag och som levde för 100 år sedan, eller 500 år sedan har inte så mycket med gener att göra. Mycket handlar om omgivningen som påverkar hur kroppen ska växa. Finns det lite näring i maten blir kroppen automatiskt mindre. Naturlig selektion var dessutom vanligare förr då livet var extremt mycket hårdare och de som hade bäst "fitness" var de som klarade sig. Med andra ord valdes de bästa generna ut. Naturlig selektion är däremot inte det enda som leder till förändringar i gener; mutationer, virus och andra transposabla element är också något som påverkar . Däremot leder de inte till så stora förändringar då största delen av genomet innehåller introner vilket är ickekodande DNA. Men hela processen är komplicerad och består av ett flertal signalvägar och påverkas av ett flertal faktorer.
För mig förklarar religionen det som inte vetenskapen förklarar, och det fungerar bra att ha en förtröstan på båda. Att studera hur komplext livet är, även pyttesmå maskar man knappt ser med ögonen, eller mikroskopiska bakterier, gör att man faktiskt får en tro på något större.
Chaiel

2014-02-24 @ 21:24:43
Postat av: Per

Tack, nu fick jag mycket ny kunskap. Jag tror oxå på Gud. Men Jesus och andra profeter står i vägen. För mig är det mer partiklar och galaxer som stärker min tro, var kom de ifrån? Vem hittade på allt?

2014-02-25 @ 01:27:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0