Mysdag

Fick sluta tidigare idag eftersom att vi blev klara tidigare! Riktigt skönt att komma hem. Killen jobbar hela dagen till 23 inatt så jag har hela lägenheten för mig själv resten av dagen. Ibland kan det faktiskt vara skönt att vara helt ensam, trots att jag trivs otroligt bra med honom. Men å andra sidan är jag en person som måste vara ensam ibland, hur mycket jag än älskar den andra personen. Det är bara ett behov jag har och har alltid haft det behovet. Har i hela grundskolan nästan alltid trivts att bara vara med mig själv. Sitta ner och läsa en bra bok på rasterna istället för att springa runt, leka och vara social. Kan verka som att jag är en tråkig person, och det är jag kanske. Eller så trivs jag bara otroligt bra med mig själv. Alla personer är olika! Sedan är jag grymt social också. Älskar att prata med människor! Men, ibland behöver man lite tid för sig själv. 
Har precis gjort en stor kopp med jasminete och har hoppat i min mysiga One Piece. Ska äta lite choklad från min chokladask och skriva på min labbrapport. Idag är en sådan dag då jag bara vill mysa. Har en molande värk i magen som inte försvinner, och ibland får jag pikar med en ännu värre värk (ja, det är mensvärk jag beskriver). Känns som att någon hugger mig med en kniv i magen när värken blir värre. Och värktabletter fungerar ju såklart inte. Men kommer bara ha värken i 1-2 dagar och sedan är den borta, så det är ju skönt att veta. 
 
Det är lite knäppt ändå att något som ungefär hälften av jordens befolkning har välsignats med är tabubelagt att prata om. I vissa kulturer anses man dessutom oren när man har det! Och ja, det är en välsignelse att menstruera för det betyder att äggstockarna och livmodern och allt fungerar som det ska så att man senare i livet kan bli gravid och få barn. Och vem vill egentligen inte få det bandet en kvinna har med sina barn? En man kan aldrig få det på samma sätt som en kvinna kan få. Jag menar, barnet har ju vuxit i kvinnans kropp! Hur underbart är det egentligen inte att få känna att man har gett en annan människa dess liv? Så att få en jobbig smärta och blöda en vecka varje månad är inte jobbigt i det långa loppet. Möjligtvis bara för stunden. Det man kan göra då är istället att mysa ner sig och vara stolt över att man är kvinna. 
Och varför i hela världen är det äckligt med blod och att blöda? Jag hoppas att människor förstår och är medvetna om att deras kroppar innehåller ungefär fyra liter blod, och att de hade dött om de inte hade det. Blod ger liv. Utan blod kan inte alla organ syresättas. Utan blod kan inte ämnen transporteras i kroppen och utan blod har vi inget immunförsvar. 
 
Det är på tiden att stämpeln som menstruation har fått försvinner. Stämpeln om att det är äckligt. Det är på tiden att vi börjar prata om det, och sluta tycka att det är pinsamt att prata om. Sluta skämmas för det. Menstruation är inget onormalt; det är essentiellt för att liv ska kunna skapas. Förtjänar det verkligen inte mer än den skam och äcklighetskänslan som den har idag? 

Kommentarer
Postat av: Per

I kväll tittade jag på kunskapskanalen med 2013 års nobelpristagare. De flesta kände att de misslyckades när de inte kunde leva upp till alla förväntningar (balans) på socialt liv, som förälder, älskare/älskarinna, forskning, undervisning mm. Mellan raderna kan jag läsa detsamma i din blogg.

Vart syftar du? Vilket är ditt mål?
Vad kommer du att göra om 5 år när du är 25?


Svar: Om man väljer att gå in för något som de flesta nobelpristagare har gjort, och som många forskare gör idag så får man offra vissa delar för att vinna något annat. Mitt största intresse är det ämne som jag idag studerar, vilket är molekylärbiologi. Visst, jag kanske saknar ett socialt liv utanför skolan (däremot har jag ett socialt liv i skolan), och jag kan kanske inte göra allt annat som jag vill göra. Men jag har valt att studera molekylärbiologi och hålla på med det i resten av mitt liv. Och hade jag istället valt att skaffa barn i 17-års ålder hade det varit samma sak. Då hade jag fått välja mellan att ta hand om mitt barn och eller studera. Mitt mål är att bli bra på det jag håller på med. Ett nobelpris är kanske omöjligt att nå, men det är fortfarande ett mål. Om 5 år när jag är 27 kommer jag att vara i slutfasen av mina studier. Då har jag tagit kandidatexamen och masterexamen och har 1,5-2,5 år kvar av mina doktorandstudier.
Chaiel

2014-02-19 @ 19:41:48
Postat av: Per

Jag gillar att segla, Björkö, Särö, Marstrand. För en seglare är färden en del av målet.

2014-02-20 @ 00:27:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0