Problem-based learning

Jag älskar att jag har fått en slags rutin över plugget. Att jag har fått disciplin! Det har mycket med att göra att vår föreläsare har lagt in PBL-diskussioner som det sätts betyg på. Vi får ju 6 olika frågor varje vecka inom det som vi har haft föreläsning inom just den veckan som vi ska besvara innan diskussionen. Sedan diskuterar vi och skriver upp allt vi kommit fram till på tavlan. Man tvingas för det första till att plugga. För det andra blir det en slags sammanfattning över vad det egentligen var vi gick igenom. För det tredje är det dessutom lättare och enklare att läsa in kunskapen vecka efter vecka, istället för att läsa in allt två veckor innan tentan. Dessutom kommer denna information och det jag har lärt mig att sitta kvar längre eftersom att jag arbetar och processar den kunskap jag har lärt in. Jag älskar känslan över att i princip redan ha tentapluggat. Och det är faktiskt inte så himla jobbigt ändå! Jag behöver inte ägna många dagar i veckan på att förstå och lära mig det vi ska kunna. Jag har ju försökt plugga på detta sätt innan, men nu blir man liksom nästan tvingad till det. Love it! 
 
Nu har jag bara gått igenom tre av de sex frågor som vi ska kunna. Ska fråga en klasskamrat lite imorgon om några grejer jag inte förstår. Sedan ska jag göra resterande tre frågor. Borde inte ta så lång tid! Nu, game!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0