Dagens labb

Det allra första jag gjorde idag när jag kom till labbet var att genomföra min tredje PCR. I de två tidigare PCRerna jag hade gjort letade vi efter två gener och i denna tredje så letade vi efter ja, en tredje gen. Maskinen som man använder för att genomföra sin PCR kan dock bara ta två olika prover samtidigt. Och för varje gen behöver man ha olika "program". I en PCR är det inte bara att slänga ihop DNA, polymeras, primers, nukleotider och buffert för att det ska hända något. Man behöver höja och sänka värmen ett antal gånger för att DNAt ska separeras, kopieras, etc etc. Man behöver alltså ha ett program för maskinen så att temperaturen höjs och sänks i ett visst "mönster". Och det är olika program för de olika generna jag letar efter. Under tiden jag väntade på att min PCR skulle bli klar så fick jag gjuta en agarosgel jag skulle göra min gelelektrofores i. Och sedan "laddade" jag gelen med mina prover från dagen innan. Resultatet blev lite konstigt. Det var band som inte skulle vara med som syntes (förmodligen kontaminering), så jag ska göra om båda PCRerna och gelelektroforesen imorgon. Min tredje PCR jag gjorde, och som jag körde på gelen, blev dock bättre! Ibland har man ingen aning om vad som gick fel, trots att man gjort allt rätt. Ibland kan det gå helt fel, ibland blir allt rätt. Och ingen vet varför! 
Det var inte mycket tid som fanns över till att sitta still, vilket var riktigt skönt. Tiden går mycket snabbare när man har något att göra, dessutom gillar jag att vara stimulerad och göra något än att sitta still och inte göra något alls. Allt tajmade perfekt!
 
Ska fixa lite mat snart och sedan diska. Killen pluggar inför sin tenta på lördag så det är jag som tar hand om hushållet tills dess! Om vi hade fått plats hade jag köpt en diskmaskin direkt...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0