Helgmys

I fredags hittade vi en perfekt rostbiff som hade en alldeles lagom storlek, så vi köpte den och igår tillagade jag den. Brynte den i stekpannan, sedan lät jag den stekas i min gryta på låg värme med min termometer i. Lät den stekas till nästan 65 grader, 55 är för "rare" och 60 för medium. Vid 65 grader ska den vara välstekt, men det var den inte! Den var hur rosa och fin som helst. Försökte även göra en sås på skyn, och det fungerade inte alls. Har aldrig gjort de tidigare och den blev inte alls god, men ska försöka igen nästa gång! Matlagning är svårt... Rostbiffen blev i alla fall hur god som helst och jag kommer lätt göra om det! Det passar nog bra till risotto också.
Senare på kvällen satt jag och spelade Diablo och Guild Wars och åt min supergoda mörka choklad med hallon i. Ljus marabouchoklad (speciellt med lakrits i) kan jag slänga i mig hur mycket som helst av. Mörk går inte att möla i sig, det räcker med en bit. Om jag äter mer så mår jag illa. Mörk choklad är ju dessutom lite bättre att äta då det inte är lika mycket socker i som i vanlig ljus choklad. Mörk choklad sägs även ha en massa bra hälsoeffekter; kan hjälpa få bort kli-hosta, hjälper mot mensvärk/annan värk samt gör att man blir glad/mår bättre. Har aldrig märkt att det hjälper så bra mot värk (man får inte i sig tillräckligt av de verksamma ämnena i kakaon), däremot har hostan blivit bättre. Ytterligare observationer om vilka positiva effekter mörk choklad kan ha ska man nog dock lämna åt vetenskapen...
 
Idag har jag planerat att åka och träffa mina klasskamrater och fika med dem i stan. Två av dem, en tysk och en amerikan, ska åka hem imorgon till sina hemland så det blir ett litet farväl till dem. Det är otroligt roligt att man kan träffa personer från andra länder även om man väljer att stanna kvar i Sverige och plugga. Förhoppningsvis träffar man dem igen någon gång.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0