Kandidatarbetet!

Kom hem för en liten stund sedan från skolan, eller Sahlgrenska Cancer Center som jag är på för tillfället. Ska göra mitt exjobb där och ska arbeta med möss. Jag arbetar inte riktigt med mössen själv, utan de har blivit muterade och avlas på. Så min uppgift är att genotypa dem genom att göra en PCR och gelelektrofores på en liten svanstipp från dem. Man gör det för att hitta de mössen som har de mutationer man vill jobba vidare med. Det jag gör är väldigt basic och inte alls så svårt. Jag ska även få lära mig att odla celler. Det projekt jag håller på med ansvarar egentligen ett par andra forskare över, och jag håller bara på med ett av de moment som de gör. Genotypingen är liksom bara en del för att identifiera de möss som ska vara med i ytterligare försök. "Huvud"projektet handlar i grund och botten om att undersöka hur stor påvekan en viss gen har i utvecklingen hos bröstcancer. Känns lite coolt att vara del i bröstcancerforskningen även om min roll ännu inte är så stor. Jag har ju inte ens en kandidatexamen än... Men det kommer! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0