Ledig helg!

Man brukar ju vara ledig på helgen, men så är inte fallet när man studerar. Det är verkligen ett heltidsjobb. Och man får inte ligga på latsidan på helgen, nej då ska man studera! Men denna helgen är jag helt ledig. Inget plugg alls! Däremot kanske jag ska ta och läsa två artiklar om det projekt jag ska ha i skolan för mitt examensarbete. Det skadar ju inte att vara lite påläst om ämnet så att jag vet vad det är jag ska hålla på med. Det blir ju tekniskt sett "plugg", fast ändå inte. Jag behöver liksom inte memorera det, bara få ett hum om ämnet. 
Hade ju tentan igår och det kändes bra. Jag hade dock inte lyckats memorera alla detaljer som jag borde ha gjort. Vissa detaljer kunde jag, men vissa inte. Jag hade i alla fall bra koll på grunderna. Det var ju en rätt stor tenta som täcker ett stort område; immunförsvaret. Det är en himla massa signalvägar man ska hålla koll på. Och alla interleukiner och cytokiner! En interleukin kan ha en effekt på en typ av cell, medan den har en helt annan effekt på en annan cell. Mycket att hålla koll på! Sedan ska man också hålla koll på vilka celler som aktiverar vilka (och hur). För att sammanfatta immunförsvaret kort så är det extremt komplicerat och otroligt många processer som sker för att stå emot infektioner. Man blir så otroligt fascinerad att det ändå kan fungera så bra! Sedan blir man ju sjuk ändå visserligen. Men med tanke på hur många olika patogener vi utsätts för dagligen så borde vi vara sjuka konstant, vilket vi ändå inte är, och det kan vi tacka immunförsvaret för!
 
Nu ska jag återgå till Diablo som jag har suttit och spelat den senast timme. Jag och killen gick och lade oss tidigt igår, innan 12, på en fredagskväll! Men han skulle upp tidigt för att åka till skolan och plugga, och jag var bara dödstrött. Jag vaknade vid 8 när han skulle upp och kunde inte somna om, så jag har i princip varit vaken sedan dess. Känns ändå bra att jag har bra rutiner nu och inte sover till 12 på dagen, utan istället går upp någorlunda tidigt på morgonen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0