Oral tolerance

PBL på fredag igen som vanligt! Det kommer bli den sjätte och sista PBL-diskussionen vi kommer att ha i denna kursen. Fredag den 21e är det tenta! Denna gången handlar vår PBL om "oral tolerance". Jag har lite problem med att översätta alla ord till svenska, och att helt enkelt säga vad det betyder på svenska för jag tycker det låter så extremt fult. Oral tolerans. Nu är det ju i princip samma ord, förutom att man uttalar dem på olika sätt, men jag avskyr verkligen det svenska sättet att uttala vissa ord. Som helikas, vilket är helicase på engelska. Det mesta uttalar jag "på engelska", trots att det är samma ord på svenska. Diverse andra ord vet jag inte ens vad de heter på svenska även om jag vet vad de betyder. Det är däremot riktigt skönt att plugga allt på engelska, då slipper man lära sig vad allt heter sedan när man sitter där som doktorand/forskare och ska läsa eller skriva en artikel. 
 
Oral tolerance var det ja! Då det är inom immunologin handlar det om hur immunförsvaret i slemhinnorna fungerar. Om man skulle ta ut alla slemhinnor ur kroppen och platta ut dem så får man den totala ytan 400 kvadratmeter, vilket är sinnessjukt mycket. Ämnet i övrigt är mycket intressant. Vi hade även föreläsningar idag om vaccin, varför det är bra att ha adjuvanter och hur man tillverkar vacciner. Sedan hade vi föreläsning om hur mikrober gömmer sig från immunförsvaret. Malaria-parasiten exempelvis är expert på detta. Varje år dör också 6 miljoner människor i tre stora sjukdomar som är svåra att hitta vacciner till; tuberkolos, AIDS och malaria. Helt sjukt att det är så många som dör av att vara sjuka. Tänk då också på att många inte bara dör i sjukdomar, utan också i svält och krig. Och här sitter vi och klagar på att vi är förkylda... Det är något som driver mig inom mina studier och mitt plugg, att kunna vara med och forska om sjukdomar och komma en bit på vägen till att hjälpa människor och rädda liv. Det är mitt största mål i livet. Det är svårt och det är inte alla som lyckas, men det är minsann värt att försöka. 

Kommentarer
Postat av: Per

"Tänk då också på att många inte bara dör i sjukdomar, utan också i svält och krig."
Få se nu - det blir väl sådär 99% ungefär?

Svar: Förstår inte riktigt vad du syftar på med det. 6 miljoner som dör varje år av enbart tre olika sjukdomar är rätt mycket. Att lägga på de miljoner som dör i svält och krig varje år blir ofattbart.
Chaiel

2014-03-12 @ 18:29:00
Postat av: Per

Det finns väl inte så mycket mer att dö av? Har du statistik om dödsorsaker?
http://werun.se/desireenilsson/files/2014/02/heart.gif

Svar: Det var inte vilka dödsorsaker som existerar som jag fokuserade på här, utan hur många som dör i de tre stora sjukdomarna malaria, HIV och tuberkolos. Och varför det är viktigt att forska på just de sjukdomarna. För mig är 6 miljoner människor som dör varje år mycket, och sjukdomar är inte den enda orsaken. Det är inte bara dessa 6 miljoner som dör varje år, utan flera miljoner dör av andra orsaker också. Och det är just de siffrorna jag tycker är ofattbara och skrämmande. Inte egentligen vilka dödsorsaker det finns. Försöka dumförklara något som du missuppfattat?
Chaiel

2014-03-12 @ 18:50:59
Postat av: Per

Jo jag kom på, här är en dödsorsak till
www.grr.nu/roliga-bilder/upload/611.jpeg

2014-03-12 @ 19:01:58
Postat av: Per

Jag vet att du inte är dum, men ta dig inte själv på för stort allvar. Kliv ut ut dig själv, hoppa upp i taket och titta på dig ett tag.
Givetvis önskar jag att du skall lyckas nå dina mål och kanske överträffa dem. Målen brukar flytta på sig på vägen.
www.glannstrom.se/wp-content/uploads/2013/11/2dc3308c-46d1-11e3-93a3-22000a9aa503-medium.jpg

2014-03-12 @ 19:25:12
Postat av: Per

Jag läser din blogg för att jag lär mig om något som jag inget kan.
Men märker att mina försök att lätta upp ditt allvar med en mol humor inte riktigt fungerar.
www.happywall.se/uploads/galleri/280/bla_orkide_large.jpg
i stället för ros.

2014-03-12 @ 21:15:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0