Sahlgrenska Cancer Center

Åh, jag älskar verkligen mitt exjobb! Jag har så roligt! Det är kul att få göra något annat på dagarna än att sitta på föreläsningar. Det är dessutom riktigt skönt. Och det är även kul att få arbeta praktiskt inom området man studerar också. Visst, vi har labbar, men det är inte riktigt samma grej. Detta är ju ett lite större projekt som jag kommer ha ansvar över, vilket är mer spännande!
Idag preppade jag klart mitt DNA (lyserade mussvansar igår) som jag senare ska göra en gelelektrofores på för att se om de har de gener eller mutationer som vi vill ha. Efter att jag hade preppat DNAt gjorde jag en PCR (poly chain reaction) där man tillsätter primers för de gener man vill amplifiera, tillsammans med en buffert, sitt DNA, nukleotider (dNTP), vatten och till sist Taq-polymeras. Taq-polymeras är ett polymeras som kan "arbeta" och replikera DNA vid högre temperaturer. Högre temperaturer behövs för att DNAt ska kunna denaturera och för att strängarna ska separeras, så att DNAt kan replikeras. Jag gjorde dock fel när jag skulle göra min mastermix (som innehåller all förutom mitt DNA), och tillsatte någon lösning från ett rör som tydligen inte var den buffert jag skulle använda. Det blev ett litet missförstånd, och jag fick göra om allt igen. Lagom roligt... men, man lär sig på sina misstag! Andra gången jag lade ihop min mastermix så blev det rätt, och imorgon när jag gjuter gelen och gör min gelelektrofores så får jag se om det verkligen blev rätt! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0