Seminarium

Måndag! Veckan, och dagen, har börjat riktigt lugnt. Började med att odla lite celler, eller ja, min handledare lärde mig odla celler. Sedan tog vi några prover från cellerna att senare testa och se om de har mycoplasma. Mycoplasma är en bakterie som inte dör av antibiotika, vilket gör den rätt svår att få bort. Bakterien är diret inte farlig för cellerna, men den komplicerar arbetet med cellodlingen och påverkar hur cellerna växer. Man vill gärna att cellodlingarna ska vara så fria från kontaminering som möjligt. Därmed är det väldigt viktigt att allt man jobbar med är sterilt. Sterilitet är väldigt viktigt överlag inom molekylärbiologin. Man vill att allt man jobbar med ska vara så sterilt som möjligt för att slippa kontaminerade prover, vilket kan påverka de resultat man får. 
 
Efter att vi hade splittat våra celler gick vi på ett seminarium som en amerikan från Harvard höll i. Han jobbade med nanoteknik och hade "uppfunnit" ett chip för att analysera blodprover och separera de olika komponenterna i blodet (vita blodkroppar, röda blodkroppar och plasma). Det man vill göra är att se om man kan hitta tumörceller i blodet hos personer man misstänker har cancer. Jag var ju enbart där som studerande medan det var ett flertal forskare där som såg rätt skeptiska ut. Han verkade inte riktigt ha 100% koll på biologin då det uppenbarligen inte riktigt var hans område, men han ville ha ett samarbete mellan Harvard och Sahlgrenska för att testa hur bra hans prototyper fungerar. Det kan nog vara lovande med ett par justeringar, men hela processen med tumörer och kroppen i övrigt är komplicerad så det är svårt att hitta en tillräckligt bra metod. Det man helst vill göra är att bara kunna ta ett blodprov på en person, använda en analysmetod och sedan kunna säga om personen har en tumör, innan tumören är såpass stor att man kan hitta den på annat sätt (exempelvis mammografi). Ju tidigare man hittar en tumör och ju tidigare man ger patienten behandling, ju större chans för överlevnad är det. 
 
Efter seminariumet gick vi tillbaka till labbet och jag fick lysera några tumörprover eftersom jag ska göra en PCR och gelelektrofores på dem imorgon. Och sedan fick jag åka hem! Inte så mycket att göra idag. Har varit och handlat lite, ätit en glass och ska göra lax med pesto lite senare innan jag åker till gymmet. Skönt att ha kommit igång igen!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0