Rapportskrivning...

Idag har jag varit duktig och läst på lite om metoderna kring mitt exjobb. Och det är en del att läsa, och framförallt förstå! Huvudfrågan är om FoxF1 är en suppressor av tumörer eller om den är en oncogen. Om genen FoxF1 uttrycks och är en suppressor kommer ett färre antal tumörer att uppstå, risken är mindre. Om FoxF1 är en oncogen kommer däremot risken för tumörer att öka. Detta handlar dessutom i huvudsak om bröstcancer. Och man forskar på möss. Man använder sig av wap-myc möss som har genen c-myc fuserat till promotern för Wap - whey acidic protein. Wap uttrycks bara i bröstkörteln när musen lakterar. Myc är en oncogen som vid överuttryck leder till ökad risk för cancer (väldigt stor ökad risk). Mushonorna som är wap-myc parar man sen, vilka blir dräktiga och får ungar. Efter ungefär två graviditeter börjar tumörerna växa på mössen. 
Man använder även cre/lox systemet för att slå ut gener. LoxP är sekvenser som kan omge en gen man vill slå ut (man skapar detta själv), här FoxF1. Cre är ett rekombinas som binder till LoxP och klipper ut den gensekvens som finns inom dessa två sekvenser. Cre kan även vara vävnadsspecifik om man inte vill slå ut en gen i alla vävnader i musen utan bara i vissa. Man fuserar då Cre till en promoter som bara uttrycks i en viss typ av vävnad. De möss vi använder oss av är K14-Cre. K14 uttrycks bara i epitelceller och är ett keratin. På det här sättet kan man alltså slå ut FoxF1 i epitelceller (bröstepitelet). Om mössen dessutom är wap-myc och inte har FoxF1 på en allel (som har blivit floxad, "flanked by lox") kan man därmed undersöka hur snabbt tumörerna utvecklas, hur stora de blir etc. Och det är lite här jag kommer in, att undersöka med genotyping om musbebisarna vi har fått har wap-myc, K14-cre eller FoxF1. När man vet vilka gener de bär på kan man senare använda dem i olika korsningar.
 
Älskar att man kan göra så mycket genetiken och gentekniken! Mitt område är verkligen otroligt fascinerande och det finns fortfarande så otroligt mycket mer att upptäcka! När jag har läst på lite mer och skrivit lite i min rapport ska jag nog spela lite Starcraft!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Per

Mycket intressant. Menar du att man kan slå ut gener i en levande mus eller människa, hur? Kan man även ersätta dem med andra gener? I mitt nästa liv skall jag bli genforskare.

Svar: Man kan göra det mesta, knock in, knock out etc etc.
Chaiel

2014-05-08 @ 02:56:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0