C. elegans

Började ju nya kursen igår men jag gick ju inte dit eftersom att jag var hemma och var sjuk. Däremot var jag tvungen att gå dit idag trots att jag mådde dåligt eftersom att vi skulle ha labb hela dagen. Även om jag inte fick ligga hemma i sängen och sova så var det ändå rätt okej eftersom labben var rätt chill. Vi började första timmen med en genomgång om vad labben skulle handla om. Vi kommer inte ha flera smålabbar som vi har haft innan utan vi kommer ha ett lite större och längre projekt istället. Det vi ska göra är att vi ska korsa lite olika maskar med olika genotyper för att få fram nya maskar med andra kombinationer av genotyperna. Det hela är lite komplicerat och när det kommer till att korsa organismer så blir jag lite förvirrad. På den punkten är bakterier lättare att jobba med då de i princip alltid har samma genom ifall att man inte muterar dem. 
 
I vilket fall som helst så började labben idag med att vi skulle plocka maskar som var vuxna och i ett stadie som kallas för L4 och föra över dem till nya plattor (som innehåller E.coli)  så att de inte svälter. Det är riktigt pilligt att plocka upp maskar som man inte ser med ögat med en tunn metalltråd och samtidigt kolla i ett stereomikroskop. I vissa fall lyckades man göra hål i agarn, i andra fall råkar man döda maskarna. I bästa fall så överlevde masken och agarn var intakt. Det var verkligen ovant i början, men det gick ju bättre efter att vi hade övat en stund och sedan fått över maskarna till andra plattor. Det var visserligen tidskrävande, men det var inte direkt så att man hade tråkigt. Tiden gick rätt fort! 
 
Nu ikväll ska jag läsa klart hela handledningen till labben och jag borde egentligen läsa lite i boken som vi ska ha i kursen, men då jag beställde den så sent som i söndags så lär jag inte få den på ett par dagar så det är lite segt. Jag får väl helt enkelt ta det lugnt denna veckan och börja plugga nästa vecka istället.
 
 

Kommentarer
Postat av: Per

Intressant, maskar har intresserat mig ända sedan jag var litet barn, något längre tid än sedan du var det. Vi letade i en gödselhög efter mask när vi skulle meta.

Jag fick jord från inlandet 30 mil härifrån och jämnade ut min lilla jord med det. Där fanns maskar från tusentals år sedan. Kommer de nya maskarna att blanda sina gener med de gamla maskarna eller kommer de att leva sida vid sida?
Maskar är viktigt, jag försöker faktiskt att göra det bra för dem.
Kan maskar drabbas av influensa virus på samma sätt som du?

2014-11-05 @ 21:45:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Instagram
RSS 2.0